7.6.06

Η Κυβέρνηση και ο διάδρομος 10-28

Το έργο της επέκτασης του διαδρόμου «ωρίμασε» επί ΠΑΣΟΚ. Επί σειρά ετών ο Κώστας Σημίτης ερχόταν στην Έκθεση και – μεταξύ άλλων – εξήγγειλε την έναρξη του έργου. Πέρασε έτσι στη συνείδηση των Θεσσαλονικιών ως ένα από τα «μεγάλα» έργα, τα οποία θα συνέβαλαν αποφασιστικά στην ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης.

Το ΠΑΣΟΚ διαδέχτηκε η κυβέρνηση της ΝΔ, η οποία ως αντιπολίτευση κατηγορούσε την κυβέρνηση Σημίτη για ολιγωρία – ότι δηλαδή δεν υλοποιεί τα «μεγάλα έργα» Συνέβαλε κι αυτή δηλαδή στην εμπέδωση της αντίληψης ότι η επέκταση του διαδρόμου μέσα στο Θερμαϊκό, η υποθαλάσσια αρτηρία και το μετρό είναι έργα απολύτως απαραίτητα, για να ξεφύγει η Θεσσαλονίκη από την υπανάπτυξη και τη μιζέρια.

Έφτασε λοιπόν η στιγμή που τα 3 αυτά έργα αρχίζουν. Αντί όμως οι πολίτες να επικροτούν και να χαίρονται, άρχισαν να ανησυχούν σοβαρά. Για την υποθαλάσσια αρτηρία οι αντιρρήσεις ακούγονται περισσότερο, για την επέκταση του διαδρόμου λιγότερο.

Ωστόσο, δε μένουν αμφιβολίες ότι το έργο της επέκτασης θα είναι καταστροφικό για το Θερμαϊκό. 2 με 3 μέτρα διάβρωση της ακτής στην Περαία, σε ετήσια βάση, προβλέπει η αρχική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, με χρήση μαθηματικών μοντέλων – 1 μέτρο το χρόνο (σύμφωνα με πληροφορίες) προβλέπει η πρόσφατη μελέτη που έγινε σε μοντέλο προσομοίωσης στο ΕΜΠ. Και οι δύο μελέτες χαρακτηρίζουν τη διάβρωση αυτή ως «ήπια και αντιμετωπίσιμη».

Για μια αμμουδιά που έχει πλάτος λιγότερο από 10 μέτρα, η διάβρωση που αναμένεται (και στο «αισιόδοξο» και στο «απαισιόδοξο» σενάριο) δεν είναι καθόλου «ήπια» - αντίθετα είναι θηριώδης, καθώς η αμμουδιά θα εξαφανιστεί σε λίγα μόλις χρόνια, η διάβρωση θα προχωρήσει στον παραλιακό δρόμο και οι πρώτες οικοδομές θα έρθουν σε άμεση επαφή με τα νερά, όπως υποστηρίζει ο καθηγητής του ΕΜΠ Κουμαντάκης. Για να αποτραπούν αυτά τα φαινόμενα, θα ξεκινήσει ένας κύκλος έργων «προστασίας» των ακτών (κυματοθραύστες, λιθοριπές κλπ) τα οποία εκτός του ότι θα καταστρέψουν αισθητικά την ανατολική ακτή, το μόνο που θα πετύχουν θα είναι η μεταφορά της διάβρωσης στους Νέους Επιβάτες και στην Αγία Τριάδα, όπως έχει συμβεί σε αντίστοιχες περιπτώσεις.

Η διάβρωση λοιπόν δεν μπορεί να χαρακτηριστεί «ήπια» - αλλά αυτό δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Ειδικοί επιστήμονες υποστηρίζουν πως η περιοχή από την επέκταση προς την Καλαμαριά (κατ’ αρχήν) θα μεταβληθεί σε λιμνάζοντα βούρκο, καθώς το παρεμβαλλόμενο εμπόδιο θα ακυρώσει τη λειτουργία αυτοκαθαρισμού, που πραγματοποιείται μέσω των θαλασσίων ρευμάτων – και μοναδικός τρόπος απαλλαγής των νερών από τα λύματα (και της Καλαμαριάς από τη δυσωδία) θα απομείνει η «ανταλλαγή» που γίνεται με τον υπόλοιπο Θερμαϊκό όταν επικρατούν συγκεκριμένες καιρικές συνθήκες, αραιά και που… Κανένας δεν είναι σε θέση να γνωρίζει ποιο ακριβώς θα είναι το μέγεθος του προβλήματος, γι’ αυτό και οι υπάρχουσες μελέτες περιορίζονται να «προβλέπουν» πως κάθε πρόβλημα ΘΑ μελετάται και ΘΑ αντιμετωπίζεται ΟΤΑΝ εμφανιστεί, κατά την κατασκευή του έργου ή αργότερα.

Είναι προφανές ότι η πολιτική ευθύνη όσων υλοποιούν το έργο, με αυτούς τους όρους, είναι μεγάλη – καθώς επίσης και εκείνων που το υποστηρίζουν, ως συνέχιση της δικής τους πολιτικής επιλογής. Είναι επίσης προφανές ότι το μεγαλύτερο πολιτικό πρόβλημα θα το έχει αυτός που κατέχει την εξουσία, δηλαδή η Κυβέρνηση.

Για τον πρωθυπουργό κ. Καραμανλή μοιάζει απολύτως αναγκαία (και λογική) μια τολμηρή πολιτική απόφαση για «πάγωμα» του έργου και συζήτηση περί αυτού από μηδενική βάση, όπως ζητάει ο Δήμος Θερμαϊκού – και όλο και περισσότεροι πολίτες της ευρύτερης περιοχής. Θα είναι άδικο για τον πρωθυπουργό να συνδέσει το όνομά του με την κατασκευή ενός έργου, το οποίο αν υλοποιηθεί όπως σχεδιάστηκε, με μαθηματική ακρίβεια θα δημιουργήσει άλυτα προβλήματα στη θάλασσα και τις ακτές.

Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης θα κατανοήσουν και θα στηρίξουν μια τέτοια απόφαση, της οποίας την αναγκαιότητα προσπαθούν και οι «Πολίτες για το Θερμαϊκό» να αναδείξουν. Υπάρχει ακόμα καιρός, πριν αρχίσει το μπάζωμα. Και αν η τελική απόφαση είναι ότι το αεροδρόμιο πρέπει να παραμείνει στην τωρινή του θέση και να αναβαθμιστεί, κανένας δε θα αντιδράσει (παρόλο που η θέση αυτή δεν είναι η καταλληλότερη, για χωροταξικούς, αναπτυξιακούς και άλλους λόγους) εφ’ όσον το έργο γίνει με τέτοιο τρόπο που να σέβεται το περιβάλλον και τους κατοίκους. Για παράδειγμα, το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Θερμαϊκού έχει προτείνει την επέκταση μέσα στον Κόλπο κατά 200 μέτρα (αντί χίλια) με στήριξη σε πυλώνες και όχι συμπαγή κατασκευή, με ταυτόχρονη επέκταση προς την ξηρά. Έτσι εξασφαλίζεται το απαιτούμενο μήκος του διαδρόμου και προστατεύεται (δε γνωρίζουμε βέβαια πόσο αποτελεσματικά) ο Θερμαϊκός.

Η πρόταση αυτή δείχνει ότι κανένας δεν έχει ανεξήγητες εμμονές – να θέλει σώνει και καλά να μην αποχτήσει η Θεσσαλονίκη ένα σύγχρονο αεροδρόμιο. Αυτή που θα είναι ανεξήγητη θα είναι η εμμονή της Κυβέρνησης να κατασκευάσει ένα έργο για το οποίο εκφράζονται τόσο έντονες ανησυχίες από τους πολίτες, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και ειδικούς επιστήμονες. Και είναι βέβαιο πως θα είναι και πολιτικά καταστροφικό, για εκείνους στους οποίους θα χρεωθεί η πολιτική ευθύνη.

Πως θα περάσουν ξανά από την Καλαμαριά και την Περαία;

2 Comments:

At 12:39 PM, March 17, 2007, Anonymous Anonymous said...

Cool blog, interesting information... Keep it UP film editing classes

 
At 11:50 AM, February 13, 2013, Anonymous Anonymous said...

Εκεί ακριβώς που θα μπορούσε να βρω αυτή τη συγκεκριμένη πλατφόρμα Weblog;

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home